Lekke banden & Black Panther

2010
09.08

Woensdag (Dag147)

Ik wilde vandaag vertrekken maar had  last van kortsluiting ergens in mijn motor.

Toen ik aankwam bij het tankstation draaide de motor nog maar werkte er verder niets meer.

De pomphouder stuurde zijn  vrouw eropuit om zekeringen te kopen, toen ze terugkwam waren ze binnen een minuut alweer op.

Het ging in dit geval om de 15A zekering waar alle verlichting, koeling, richtingaanwijzers en nog wat  dingen op zijn aangesloten.

De motor wilde ook niet meer starten….

Aan de overkant van de weg stond een garage waar de monteur geen idee had wat hij met mijn probleem aanmoest.

Op mijn laptop heb ik een werkplaatshandboek voor mijn motor, daar staan alle elektrische schema’s en weerstanden van alle componenten in dus ging ik zelf maar aan de slag.(helaas gaat het werkplaatshandboek er van uit dat ik een multimeter heb….)

Zelfs met de verlichting uit knapte zekering nog, dan zit er maar een ding op…. alle stekkers lostrekken en ze systematisch stuk voor stuk er weer insteken en kijken welke stekker/onderdeel het probleem veroorzaakt… niet alle stekkers zijn even makkelijk bereikbaar en voor dat ik het weet ligt de motor uit elkaar…

Naked Bike

Naked Bike

Rond 17:00 stak ik de laatste stekker er weer in en werkte alles weer.

Helaas heb ik geen oorzaak kunnen  vinden dus zal het probleem ergens in een los contactje hebben gezeten of in de olie sensor, ik ben in 5 dagen 1,5 liter olie ‘kwijtgeraakt’ maar de indicator op het dashboard ging niet aan.

Na een uur zat de motor weer in elkaar en ben ik maar terug gegaan naar het guesthouse… rijden in het donker staat in Laos gelijk aan zelfmoord… het verhaal van een dorpsgenoot van Wong die zichzelf een dag voor mijn aankomst heeft doodgereden tegen een koe staat mij nog duidelijk bij…..

Donderdag (Dag 148)

Aangezien ik gister door oorzaak van het probleem niet heb gevonden stap ik vandaag enigszins nerveus op de motor… dat de verlichting het overdag niet doet is niet zo’n enorm probleem, ik heb een tent bij me.

In steden en opstoppingen kan de temperatuur van het motorblok vrij snel oplopen en dan gaat normaal de ventilator aan, als deze zekering weer knapt doet die het dus niet….

Zonder problemen kom ik aan in Phoksan, hier ga ik watervallen kijken en hopen dat het hier niet zoveel regent.

Vrijdag (Dag 149)

Waterval dag… vandaag ga ik op zoek naar de grootste watervallen van het Bolanen plateau…

De grootste schijnt op 45 kilometer van Phoksan te liggen, ik heb waarschijnlijk een verkeerde afslag genomen want ik kan hem niet vinden.

Nadat ik vrij hard onderuit ben gegaan op een onverharde weg (die rode klei is spekglad en zonder noppenbanden zwalk ik als een dronken kunstschaatser over het wegdek) ben ik er klaar mee, ik verklaar mijzelf officieel ‘watervalmoe’ en ga verder op zoek naar de laatste waterval die beter bereikbaar schijnt te zijn….

Kleine waterval

Kleine waterval

Door de afwezigheid van grind op het kleine pad naar de waterval val ik nog een aantal maal om… tot mijn grote frustratie (en groot vermaak van de kinderen die langs het pad spelen) moet ik de motor toch een keer of 6 rechtop zetten..

De laatste waterval is enorm en maakt mijn dag goed, bij terugkomst in het guesthouse zegt de eigenaar dat de waterval die ik niet heb gevonden vele malen groter is….

Niet de grootste....

Niet de grootste....

Zaterdag (Dag 150)

Vandaag wilde ik doorcrossen naar Cambodia, mijn off-road rit van gister heeft echter een gat in mijn achterband geslagen waar ik de binnenband door kan zien.

Het ging allemaal goed totdat ik 40 kilometer voorbij Pakse was… een klein gaatje in mijn binnenband en een gat in de buitenband waar een velux dakraam voor past…. duidelijk total loss…

stuk

stuk

Ik plakte mijn band maar maakte er tijdens het monteren van de buitenband 5 nieuwe gaten bij… daar sta je dan langs de weg… het ligt echt niet aan de pomp…

Een groep pubers hebben met serieus gereedschap mijn band  gefikst, op de terugweg naar

Pakse stond ik na 25 kilometer helaas weer langs de weg…

ik stopte voor iets dat op een kroeg leek, een van de meisjes maakte mij duidelijk dat ik maar niet binnen moest komen en greep naar mijn kruis… heb ik weer, van alle bamboehutjes tref ík weer het plaatselijke hoerenhuis….

de dorpszatlap en een andere kerel (Lu en Wing) plakten mijn band, ik wilde het zelf doen maar ze wilde er niets van weten.

Om te voorkomen dat mijn binnenband weer lek ging op de plek waar ook het gat in de buitenband zit heb ik een stukje van een leren riem voor het gat geducktaped. (wie wat bewaard die heeft wat)

De buitenband was al wel aan vervanging toe maar kon nog wel 1000 kilometer mee, in Thailand wilde ik een nieuwe kopen, geen probleem.

Morgen is het Zondag en zijn alle banken en winkels dicht (zal je net zien), ik ga wel proberen om een winkel te vinden maar zit hier waarschijnlijk tot maandag vast…

De buitenband kan ieder moment verder doorscheuren en dan moet ik liften… (Met motor)

Ondertussen begin ik ook te wennen aan het idee dat ik in November weer naar Nederland kom, ik zag laatst op een pak noodles iets dat op een biefstuk met aardappelen en jus, flauwe Unox reclame’s met koude winterdagen en een pot Hollandse kost kwamen het volgende half uur niet meer uit mijn hoofd.

Todo lijstje voor als ik terug kom:

  1. Kebab halen bij de Doner kebab Express op centraal station Utrecht
  2. Rondje rijden op mijn Fireblade
  3. Naar de sauna om écht schoon te worden en mijzelf te zandstralen (vrouwen noemen het scrubben)
  4. Boodschappen doen bij de Albert Heijn
  5. Kasteelbiertjes drinken in cafe Belgie
  6. Feestje geven! (begin November, hou er rekening mee, de exacte datum volgt als ik mijn ticket terug heb geboekt)
  7. Mijn lidmaatschap bij de sportschool activeren, door deze reis zijn alle bureaubaan kilo’s verdwenen, mooi uitgangspunt!

(punten 5 & 6 kunnen uiteraard gecombineerd worden)

Zondag (Dag 151)

Vandaag erg veel geslapen, was blijkbaar ook weer eens nodig…

Maandag (Dag 152)

Er was geen enkele buiten- of binnenband te vinden in Pakse, de dichtstbijzijnde stad in Thailand waar ze deze banden hebben is bijna net zo ver als Phnom Penh.

Aan het einde van de middag heb ik de knoop doorgehakt, ik ga naar Phnom Penh met mijn gare achterband.

Rond 17:30 sta ik weer langs de weg met een lekke band… ik plak de band en pomp hem weer op, blijkbaar heb ik een gaatje gemist want hij loopt net zo hard weer leeg.

ik heb het helemaal gehad, mijn water is op, ik heb honger en tot overmaat van ramp laat ik de motor bijna in een sloot vallen.

Na een paar minuten komen er locals langs op zoek naar de oorzaak van al dat lawaai en laat ik dit keer voor publiek de motor nog een keer omvallen.

Lopen met een beladen motor mét lekke band is al moeilijk genoeg als je fit en geconcentreerd bent, mijn ongelofelijke grafhumeur helpt mij niet echt op dit moment.

Na 500 meter lopen kom ik aan bij een klein winkeltje en uiteraard kan de beste man mijn band plakken

Het is al donker en de grensovergang is al dicht, als ik weer een lekke band krijg dan sta ik daar in het donker langs de weg.

De Laotianen zijn erg aardig en relaxt maar volgens mij zijn ze qua alcohol in het verkeer erg makkelijk.

Ik kan blijven slapen voor het winkeltje en hang mijn klamboe daar op.

Dinsdag (Dag 153)

Vroeg in de ochtend vertrek ik, normaal rijd ik ongeveer 100 kilometer per uur maar nu ligt de maximumsnelheid rond de 70 kilometer per uur, en dat voelt eerlijk gezegd al hard genoeg.

Na 35 kilometer sta ik weer langs de weg….. vrij relaxt pak ik mijn gereedschap en haal ik de buitenband van de velg.

Mijn ‘oplossing’ (een stuk van een leren riem om het gat in de buitenband te dichten) heeft niet lang gewerkt, na een tijdje rijden is het stuk leer erg warm geworden, uitgedroogd en gescheurd en is de binnenband alsnog leeggelopen.

In de tussentijd komt het halve dorp langs om te kijken wat er aan de hand is, als ze zien dat er vooruitgang in de zaak zit vertrekken ze weer.

Nadat ik de band probeer op te pompen gebeurt er niets, er zit nog een gat in.

Nu zijn helaas mijn plakspullen op en moet ik met de motor gaan liften….

Ik heb wat vrije tijd over en zie dat het lint dat normaal in de velg zit om de binnenband tegen de spaken te beschermen op een aantal plaatsen flink verschoven is, dit kan de oorzaak zijn van de extra gaten in mijn binnenband! (ik kon mij haast al niet voorstellen dat ik zo’n enorme prutser was..)

Er stopt een pickup en ze beloven mij voor 100.000 Kip (10 euro) tot de Cambodiaanse grens te brengen.

na 50 kilometer stoppen ze bij een garage en twijfel ik even of ik er iets van ga zeggen….

Het was de afspraak om mij naar de Cambodiaanse grens te brengen…

Aan de andere kant heeft deze garage veel gereedschap en kunnen zij mij vast beter helpen dan de man die naast runnen van zijn mini-supermarktje ook soms banden plakt.

Achter op een pickup...

Achter op een pickup...

uiteindelijk besluit ik dat dit de laatste keer is dat ik ga proberen om mijn band te repareren, de volgende keer zet ik de motor gewoon op een vrachtwagen richting Phnom Penh en vervang ik daar alles.

De garagist vervangt het velglint en zet een stuk oude buitenband in mijn binnenband om het gat van binnen te dichten.

Er zitten door het duw- sleep- en trekwerk dat nodig was om het ding in de pick-up te krijgen helaas weer wat extra gaatjes in de binnenband, helaas nu ook onder een van de oude plakkers en die zijn moeilijk te repareren, veel erger kan het op dit moment niet worden, dat scheelt. (De volgende stap is een scheur van 1 meter over de lengte van de binnenband)

Later in de middag blijkt dat het een goed idee was om toch mijn band te laten repareren, hij doet het nu al een tijd zonder problemen.

Er komen maar 3 vrachtwagens/bussen per dag door de grensovergang, het was mij dus niet gelukt om vandaag nog een lift te regelen.

Als ik morgen op tijd in Phnom Penh wil zijn om op zoek te gaan naar een nieuwe buitenband moet ik

extra uren rijden, helaas betekend dat voor nu dus:  rijden in het donker…

Terwijl ik  rond 21:00 (dan is het hier al 2 uur donker) langs de weg mijn vers aangeschafte soep weg sta te lepelen komt een van de bewoners naar mij toe en nodigt mij uit om ook iets van zijn soep te komen eten.

Er zitten een aantal mannen aan tafel en ze drinken ‘Black Panther’ bier, nadat de soep op is krijg ik een eigen glas en doe ik met ze mee.

Het tempo ligt vrij hoog, een van de mannen die in de hangmat ligt is afgehaakt en als snel word mij duidelijk hoeveel hij ongeveer heeft gedronken….

Met diepe teugen braakt hij alles uit, en opnieuw, en opnieuw, deze man is een wereldwonder, deze man doet hetzelfde met bier als vrouwen doen met hun handtas, hij lijkt niet zo groot maar er past véél meer in dan je denkt.

Als hij klaar is tillen ze hem in de auto en begint hij vol overgave aan de tweede ronde,nog net op tijd trekken ze zijn hoofd door het raam van de auto naar buiten.

Terwijl ik hem weer tekeer hoor gaan moet ik aan het volgende fragment denken:

Zoiets dus:

De mannen werken bij de Gendarme en Police, we zijn binnen no time dikke vrienden en toasten iedere keer op Holland en Cambodia, want wij Nederlanders zijn zo cool! (tenminste hij wijst iedere keer naar zijn handboeien en zegt: ‘Holland, No Problem’)

Bier!

Bier!

Als het wat later op de avond is zetten de agenten hun auto met de kofferbak open naar het terras toe en zetten ze keiharde muziek op alsof ze 19 jaar oud zijn en zich vervelen op de parkeerplaats bij de lokale supermarkt.

Ik blijf slapen in de hangmat, ik ben helaas net iets te groot om er echt comfortabel in te slapen, de Black Panther doet zijn werk….

Woensdag (Dag 154)

Na het ontbijt rijd ik verder, dit keer leg ik toch 120 kilometer af voordat ik weer langs de weg sta.

Het gat is groter geworden en ik geef het maar op voor vandaag, plakken is ondertussen een kansloze onderneming geworden, en de band scheurt nu heel snel verder…

Bij een plaatselijke bandentoko regel ik een bus en crossen we verder…

Past net!

Past net!

Na 120 kilometer moeten zij de andere kant op en laden we mijn motor over op een ander busje,

Past ook netjes...

Past ook netjes...

Eenmaal aangekomen in Phnom Penh (JEEEUY!!!) lijkt het erop dat mijn chauffeur mij op het station wil afzetten, als ik hem vraag hoe ik dan met mijn rotzooi in een guesthouse aan de andere kant van de stad wil komen lijkt hij pas te snappen dat mijn band lek is.

Hier in Phnom Penh zie ik nu al zeer veel ‘echte’ motoren rondrijden, die band ga ik hier zeker vinden!

Kortom:

Liften is makkelijk,zelfs met een motor én Bagage!

Geen ongeluk! :)

Geen ongeluk! 🙂

Motortip:

Mocht je ook het idee hebben om buiten europa op een lange motorvakantie te gaan…. neem gewoon alle reserve onderdelen mee!

Remblokken, kettingen+tandwielen+Buiten+binnenbanden, lampen, en extra rem+koppelingshandles.

Het is misschien wat zwaarder en kost op heel lange termijn wat extra brandstof maar dat verdien je dik terug doordat je geen idiote overnight tarieven hoeft te betalen of ergens een aantal dagen moet wachten op een onderdeel.

Leer ook sleutelen, doe alles zelf! Je mag er gerust vanuitgaan dat de monteur in verweggistan incapabel is en voor de eerste keer in zijn ‘carriere’ aan iets anders dan een 110 CC ‘Brommer’ werkt.

Alle onderdelen die hij kan leveren ‘passen’ misschien wel maar daar is vaak alles ook mee gezegd.

De onderdelen die ik in pakistan heb gekocht waren waardeloos, de tandwielen te dun (ze hadden er beter cola blikjes van kunnen maken )en de ketting was net bruikbaar als fietsslot.

Het materiaal was totaal niet geschikt voor de (niet eens zo bizarre) 50 PK van mijn motor.

Neem gewoon je bekende Nederlandse kwaliteit mee  van huis!

Ik doe het liever zelf dan dat ik een of andere prutssmurf aan zie modderen.

Als je denkt ‘doet hij dat wel op de goede manier?’ heb je waarschijnlijk gelijk en kan je het beter zelf doen.

Het is misschien een aardige kerel en ook al nodigt hij je 10 keer uit om bij hem thuis te komen eten… Als je 3000 kilometer verderop geconfronteerd word met extra kosten en problemen door zijn prutswerk kan je niet meer terug gaan om hem op zijn gezicht te hameren.

Snelmotoren heeft helaas nog geen buitenlandse vestigingen…..

15 Responses to “Lekke banden & Black Panther”

  1. Chiel says:

    w00t First post.

    Toch weer aan het avonturen, al komt dat natuurlijk wel vooral vanwege je motorpech.

  2. Gerard says:

    Mooi verhaal en Phnom Penh is een prachtstad, waar zo’n beetje alles kan.
    Zijn net 2 weken in Cambodja geweest, dus mooie herinneringen.

  3. Bart says:

    Goed verhaal! Je hebt al weer zin in je terugkomst? 😉
    Ik heb dus nog nooit een broodje kebab bij die doner express gehaald…. :/

    Veel plezier daar! En succes met je banden! 🙂

  4. Marjolijn says:

    Haa weer een leuk verhaal om te lezen! Gezellig hoor, nu ik ziekjes op de bank lig..
    🙂 Ga dr even voor ‘zitten’ 😉

    Liefs, Marjolijn

  5. Stefan says:

    ik zie het alweer… als je straks terug bent, wil je je motor ook koste wat kost door mijn busje laten vervoeren zeker? Nou, je koopt zelf maar een fiat panda!

  6. aukje says:

    Ik geef me op voor punt 3!!
    Kus!

  7. Frederik says:

    Doner op Utrecht CS?
    Doner op de Amsterdamse Dappermarkt!

    Prachtige verhalen weer 🙂

  8. Elisa says:

    Dear Hendri,
    Adventure, adventure!!!!! 😀 And you are a great philosopher and laughing about your experiences! – Never ever I would think about to put a Honda Transalp onto a Hyundai Van!!! (It is because I am living and thinking in Middle of Europe!) 🙂
    Many many thanks for your diary, it is soooo exciting! I love to read all of it!!
    Now you are planning to go back home – a new aspect after a long trip… are you looking forward to coming home – or is there also a little strange feeling? I cannot imagine because I have never been on tour for such a long time…
    However, you are a very strong and proud man now and that’s absolutely alright!
    Wish you the best for the “last” time of your big trip!
    Greetings from Vienna, Elisa

  9. Elsje says:

    Hey man… Jezus wat maakt je toch allemaal mee!!
    November pas… grumbl!!
    Sterkte en succes daar nog even 🙂

    xxx

  10. Frank Leemhuis says:

    motortocht of pickup tocht ? suc6 de laatste loodjes ! gr Frank ps punt 3 sla ik over, ik ga voor punt 5&6

  11. Swédèr says:

    Laos: “Een groep pubers hebben met serieus gereedschap mijn band gefikst,”
    Nederland: “Een groep pubers hebben met serieus gereedschap mijn band gesloopt,”

    Mooie avonturen weer, je begint goed op Tom Hanks uit Cast Away te lijken en ik hoop echt van harte dat je snel CHRONISCH watervalmoe wordt 😉

    Waarom zou je terugkomen? Dat was de grootste fout die ik heb gemaakt na mijn trip door de Amerika’s! Ook al ben ik inmiddels weer weg uit NL. Blijf een avonturier man en laat anderen maar lekker die Vinex-wijken bevolken!

    THE WORLD IS YOURS FOR THE TAKING

  12. walter says:

    ik geef me op voor punt 5 en 6!
    en daarna punt 6.

    En na lekker uitslapen ga ik voor een dagje punt 2!!!!

    En dat fragment?

    ik kende het niet ,maar zal waarschijnlijk nooit meer van mijn netvlies afkomen!!

    Gr Wally.

  13. Mariska says:

    Nou Dri… klinkt weer goed.
    Over je puntenlijstje: nummer 3 net heerlijk hier in Turkije afgevinkt (aanrader!). Gelukkig blijven er nog een paar over. Geniet verder weer, die Unox wacht wel tot je thuis bent 🙂

  14. Hendri says:

    @Michiel: Nu meer avontuur, nu je zin ? 😉
    @Gerard: Inderdaad een mooie stad, ben niet lang in Cambodia geweest maar het is er wel erg relaxt
    @Bart: De kwaliteit van de broodjes is door mijn lange afwezigheid misschien iets overdreven, maar alsnog goed te doen (Het is shoarma die nuchter ook nog te eten is)
    @marjolijn: Veel beterschap (hoop dat het nu na 3 weken wat op gaat schieten)
    @Stefan: Als ik in Nederland ben hoop ik nooit meer een busje nodig te hebben!
    @Aukje: als je wederhelft dat ook goed vind/meegaat hebben we een deal 😉
    @Frederik: Stuur mij maar een meeting request 🙂
    @Elisa: Even on the road i sometimes remember experiences i had a few months ago that i forgot, the thought of having these moments for the rest of my life makes me a happy man, but for now it’s time to go back to holland and work on my future 🙂
    @Elsje: nog maar 39 dagen, ik kom eraan! (Link)
    @Frank: Stunteltocht dan? Punt 3 is ook niet voor iedereen weggelegd he 😉 voor punt 5&6 krijg je een uitnodiging
    @Sweder: Ik kijk nu wel weer uit naar een uitdaging in mijn toekomst op ICT gebied 🙂 maar ik snap zeker wat je zegt, als ik weer terugben kom ik je stulpje in Frankrijk bewonderen!
    @Walter: Je kent mij, ik breng jullie alleen maar kwaliteitsmateriaal
    @Mariska: Die Unox wacht inderdaad wel, het Thaise eten is bijzonder goed te doen 🙂

  15. […] >>Hier<< heb ik antwoord gegeven op jullie opmerkingen/vragen in mijn vorige verhaal >>Hier<< staan ze voor het verhaal ervoor […]

Your Reply