Falende escortes en tweedehands rotzooi

2010
05.26

Vrijdag (Dag 44)

Ben vandaan nog een dag in Bam gebleven, het was er lekker rustig en de sfeer moedigt aan tot een moment van bezinning.

Zaterdag (Dag 45)

Vandaag heb ik de hele #$%#$^#$%ING dag op de motor gezeten, of er naast staan wachten… rond 7:30 vertrok ik uit het guesthouse.

Vanwege de oorlog in Afghanistan en een flink probleem met drugssmokkelaars krijg ik hier overal politiebegeleiding met mij mee, dat is verplicht en ik kom er niet onderuit (alhoewel ik nu wel zeker weet dat ik dat niet wil).

De snelheid is op zich het probleem niet (voor de tragere agenten is een paar keer inhalen voldoende, dan gaat de snelheid vanzelf omhoog) maar het wachten is vreselijk.

Soms staat mijn volgende escorte al op mij te wachten en hoeven ze alleen maar een papier te tekenen, soms sta je daar zo een kwartier of half uur te wachten…

Bij iedere politieregio nemen ze mij over, soms is zo’n regio erg groot, (lekker doorrijden) soms is hij erg klein (WAT?! NU AL?!)

De escortemotor heeft geen benzine meer en daar staan we dan langs de snelweg, hier krijg ik een kans om de werkwijze van deze agenten eens wat beter te bekijken.

Iedere keer als er een voertuig nadert richt de senior agent zijn borstkas met pistoolmitrailleur in de richting van het voertuig, dit is er natuurlijk goed ingestampt tijdens de training maar hij is wel heel erg strict in deze exercitie, ik vraag mij af hoe gevaarlijk het hier nou precies is…..

Een aantal escortes later plukt een van de agenten een huls uit de berm. Ik heb wel wat kennis van dit soort spul en het komt niet uit het soort pistolen dat de agenten gebruiken; hier heeft iemand een geweer afgevuurd. De rest van de context is niet bekend maar toch ben ik erg blij met mijn gare Toyota gevuld met agenten.

Rond 17:45 gaat mijn escorte richting de stad en niet richting de grensovergang, tot mijn grote frustratie zet hij mij bij een hotel af, chagrijnig meld ik de agent dat ik niet genoeg geld heb om in een hotel te slapen, ik gooi de prop geld op de balie en vertel hem dat ik naar de grens wil (die om 18:00 dichtgaat, DOH!).

De receptionist maakt een uitzondering en laat mij toch in een van de kamers, totaal blut slaap ik vannacht voor een mooie prijs in een goed hotel (de prijs op zich was ook best redelijk).

In de lobby kom ik twee broers tegen die mij een maaltijd aanbieden, rijst met kebab, dat smaakt!

Politie brommer

Politie brommer

Zondag (dag 46)

De afgelopen dagen zag ik het landschap al veranderen naar een dorre bende, nu is echt al het leven verdwenen.

Ook in Pakistan krijg ik een escorte, deze gasten crossen lekker door, zo snel zelfs dat de afstand tussen mij en mijn chauffeur steeds groter word, op het moment dat ik hem al een paar minuten niet meer heb gezien gebeurt datgeen je zou verwachten…

De motor begint ineens te trillen, schudden en te slingeren, met moeite krijg ik hem rechtop aan de kant van de weg: een lekke band…

Net als de vorige keer dolblij dat ik er niet vanaf ben gevallen en dat alles nog heel is (met uitzondering van de achterband dan) begin ik aan het plakken van de band, ik kijk om mij heen en denk na of ik mij zorgen moet maken over het ontbreken van mijn escorte en de aanwezigheid van Talibanstrijders.

Ik besluit dat dat zonde is van mijn energie (en vrij kansloos, ik kan echt nergens heen) en ga fluitend verder.

Na 5 minuten komt mijn escorte erachter dat ik niet meer achter hem rijd en een kwartier later tillen wij de motor in de achterbak van zijn pickup.

Fuel efficiency!

Fuel efficiency!

Bij de politiepost kom ik erachter dat de binnenband aan stukken is gescheurd, ik beloof in gedachten Ro (van snelmotoren in zeist) een krat bier, voor ik vertrok heeft hij mij twee binnenbanden cadeau gedaan, hier in the middle of nowhere (dichtstbijzijnde concentratie van beschaving is Quetta, 580 km verderop) is dat een geweldig geschenk!

Dit fiksen we ff!

Dit fiksen we ff!

Bij de politiepost ontmoet ik Mahmoud, deze Pakistaan spreekt redelijk Engels en tijdens het repareren van de motor komt het gesprek op gang.

Deze kerel is uiterst relaxt en biedt mij een slaapplek, eten, thee en een ‘douche’ aan.

Ik was al gewend aan het ontbreken van toiletpapier, maar hier hebben ze geen ‘Anal Probe’ (soort sproeier waarmee je je kont kan schoonmaken) dus moet het oldschool met een emmertje water.

Nadat ik terugkom van de wc knip ik eerst mijn nagels maar weer eens…..

Het douchen gaat al net zo Spartaans, met een maatbeker water sta ik mijn lichaam te schrobben, 3 liter later ben ik schoon.

Het was erg heet vandaag, ik heb zeker 7 tot 9 liter water gedronken en ben maar één keer naar de wc geweest, de rest van het water zit in mijn kleding en dat is te ruiken!

Waar ik een maand geleden nog stond te vloeken op het koude water in Turkije sta ik nu breed glimlachend onder een maatbeker in Pakistan, ik begin mij geloof ik aan te passen 🙂

Voor het eten komt er nog een of andere kerel langs die verantwoordelijk is voor de beveiliging in de provincie Baluchistan, zelfs de leidinggevende politieagent van deze post weet niet hoe snel hij als een knipmes moet buigen en thee moet regelen voor deze kerel (en mij :)).

Als ik om mij heen kijk zie ik nergens anders een bron van water (of leven). Eén keer per maand komt er hier een trein die een tankwagon met water achterlaat zodat de dorpjes in de buurt van water worden voorzien.

De trein komt morgen dus het water dat ik drink is al een maand oud. Ik ben nog steeds niet ziek geworden, ik hoop dat door de langzame overgang van het steriele Nederland naar het ranzige India mijn lichaam zich aanpast en ik niet de hele tijd met plastic flessen loop te slepen.

Morgenochtend rij ik met Mahmoud als escorte naar de volgende politiepost en kom ik hopelijk voor het einde van de dag aan in Quetta.

Daar ga ik mijn motor eens goed vertroetelen:

– Het remblokje vervangen dat uit mijn achterrem is gevallen (metaal op metaal maakt echt een naar geluid),

– Nieuwe ketting+tandwielen,

– Nieuwe reserve koppelingshendel die ik in Turkije heb gesloopt kopen,

– Nieuwe reserve binnenband,

– Nieuw achterlampje, alleen het remlicht doet het nog,

– Benzinefilter plaatsen.

Soms stottert de motor een beetje, dat moet ik ook nog gaan uitzoeken, hopelijk ligt het aan de benzine…

(Ik heb overigens besloten dat mijn motor een kerel is, minimale aandacht en maximaal misbruik en hij doet het nog steeds!)

Check out my gun!

Check out my gun!

Maandag (dag 47)

Vandaag ben ik niet verder gekomen dan de stad Dalbandin, morgen kom ik dan eindelijk aan in Quetta, het kost mij 3 dagen om er te komen in plaats van de geplande 1.

Eén van de escortes wilde eerst achterop, toen ze mijn motor bekeken werd er al snel een Daihatsu Cuore tevoorschijn getoverd.

Deze had echter wat problemen met de koeling en hield er na 20 kilometer mee op, de commandant vertelde mij een half uur eerder nog dat dit het gevaarlijkste stuk van de route was en nu stuurde hij mij er alleen op uit.

Je bent gestopt met roken....Je bent gestopt met roken....

Je bent gestopt met roken....Je bent gestopt met roken....

Ik lig nu op een matje in de buitenlucht, ze hebben mij een plekje gegeven op het midden van het plein van de politiepost.

Om de een of andere reden bewaren ze al de oude politieauto’s en is het meer een autokerkhof dan een politiepost.

Politie auto's

Politieauto's

Dinsdag (dag 48)

Allerlei politiek incorrecte gedachten hebben vandaag mijn gedachten doorkruist, de wegen zijn hier namelijk om te janken (aangezien ik een kerel ben werden het dus grafische voorstellingen van een stapel wegwerkers en een stomend hete asfaltpers).

Ze beginnen hier met de onderlaag van de weg, die bestaat uit grof gesteente, dat remt wel redelijk af maar is an sich nog geen ramp.

Het grote probleem komt bij de snelheidsdrempels die er om de 25 meter (niet overdreven!) inzitten, deze zijn zo hoog dat ik zelfs als ik stapvoets rijd mijn motor met het blok op de drempel voel klappen.

Dit duurde alles bij elkaar zo’n 50 kilometer… soms met een paar kilometer goede stukken ertussen, gevolgd door kilometers onwijs frustrerend puin.

Net als je denkt dat het afgelopen is begint het weer…

Nadat de werkzaamheden eindelijk voorbij zijn is er voldoende ruimte om eens flink aan het gas te trekken, ik dacht dat het vorige politiestation mij zonder escorte verder had laten rijden maar als ik al een paar minuten in de volgende politiepost zit komen er twee agenten binnenstormen die blijkbaar al een kwartier probeerden om mij in te halen, gelukkig kunnen ze er om lachen, het volgende stuk van de rit zijn ze helaas niet harder op te duwen dan een schamele 60 kilometer per uur.

Nadat ze mij weer verder sturen zonder escorte (is het hier nou gevaarlijk of niet?!) kom ik bij de stad Quetta aan, dat werd tijd!

Als ik de stad in probeer te rijden word ik tegengehouden door een groepje niet Engels sprekende agenten.

Ze willen mijn spullen controleren en kijken verdacht lang naar mijn Iraanse Visa, ze snappen niet waar ik vandaag kom, Afghanistan? Iran? India?

De man gebaart dat hij in mijn koffers en rugzak wil kijken. Nu lijkt deze man niet echt op de kerel die het buskruit heeft uitgevonden en ik ga niet voor iedere boerenlul mijn hele motor ontmantelen dus ik weiger vriendelijk. Hij probeert het nog een aantal keer maar geeft op en roept dan zijn leidinggevende officier op.

Deze kerel spreekt wel Engels en vraagt mij wat ik hier in godsnaam in mijn eentje doe, nu blijkt dat dit wel weer een gevaarlijk gebied is met allerlei stammen die elkaar te lijf gaan.

Mij werd verteld dat er na Quetta geen escorte meer nodig zou zijn, nu blijkt dat ik er nog wel een kilometer of 400 aan vast zit, erg jammer want ik ben die gasten inmiddels wel zat!

Het is wel fijn om mijn ‘suiker-met-thee’-peil flink opgekrikt te houden bij alle politieposten maar ik ben er nu wel klaar mee!

Ik mag na 18:00 uur het hotel niet meer uit en als ik de straat op ga zonder escorte of zonder de politie op de hoogte te brengen kan ik een boete krijgen.

Woensdag (dag 49)

Vandaag wilde ik mijn motor eens wat aandacht geven, helaas is dit niet echt gelukt.

In de motorwinkels waar ik terecht kwam probeerden ze mij allerlei gebruikte onderdelen te verkopen, zelfs kettingen en tandwielen die niet eens van dezelfde motor afkwamen.

De prijs was niet eens het probleem, voor 30 euro een andere ketting plus tandwielen is nog niet eens zo’n slechte deal maar de kans dat het kapot gaat is mij gewoon te groot.

Het enige dat ik heb kunnen regelen is de achterrem, deze werd uit een andere motor geschroefd. Ik ga het nog maar eens proberen in Lahore of Multan.

Overal waar ik loop of rijd hoor ik ‘How are you mister?’ Pakistan is wel weer een heel stuk armer dan Iran, ik heb vandaag de eerste vracht bedelaars alweer voorbij zien komen.

15 Responses to “Falende escortes en tweedehands rotzooi”

  1. Paxlie says:

    Ik had jou echt nooit bewaking meegegeven, succes ermee daar!

  2. Arne. says:

    Blijf je wel op jezelf passen? En je zou eens een paypal accountje moeten opzetten… Help Hendri de woestein door ofzo!

    Ik heb je weer gepost op geenkaas. Veel plezier daar!

  3. Roald says:

    Hmm, ik dacht initieel bij “Falende escorte’s” aan iets heel anders. Dacht ik een zoetsappig verhaal voorgeschoteld te krijgen, blijken het politie escortes te zijn. Beetje flauw hoor.

    Even serieus: succes met je trip, super om deze verhalen te lezen!

  4. Sweder says:

    Coole gun! En wat leuk dat er ook een lilliputter de moeite heeft genomen om op de groepsfoto te gaan…

  5. Bart (Nocer) says:

    Aaaaaaaaaaaah Hendri! Wat een ongelofelijk stoer verhaal! En ja, Ro (van snelmotoren.nl) is echt een held! Doe je al je onderhoud zelf? Goed hoor!

    Ik ben echt onder de indruk van je belevingen. Hoe gaaf is dat!?! Ik ben echt erg jaloers (ja…. haha echt waar!) op je avonturen! Het komt er op neer dat je best weinig ziet van Afghanistan en Pakistan… tenminste.. niet meer dan de hoofdwegen. Maar goed..misschien is dat maar beter ook.

    Hou ons maar op de hoogte!! Ben zo benieuwd naar je volgende avonturen!!!! Ik wens je een veilige reis toe!

  6. Edwin Broeken says:

    Hooglandert. Leuke verhalen van je belevenissen in de desert far far away.

  7. BlueFazerin says:

    Ik vind toch wel een service van die landen voor Escorte ondanks de haperingen. Wat moet je nou als je geen escorte hebt zonder nieuwe binnen banden.
    @Paxlie: waarom schreef je dat nou….omdat Hendrie ongenoegen uitte ?

  8. Willy says:

    Hendri met een Kalashnikov in z’n handen, ik wíst wel dat er meer achter die baard zat 😉
    Hopelijk kun je binnenkort weer lekker zelf (en veilig!) doorrijden 🙂

    Gr. Wim

  9. Jan-Willem Brink says:

    Zoals jij vertelt… Daar kan Floortje Dessing nog een puntje aan zuigen!

    Lijkt enorm op Irak, maar dat is niet zo gek natuurlijk.

    Ik ben zo jaloers op je vermogen om die grandioze dingen te ondernemen die in je kop opkomen!

    Hou je haaks!

  10. Antoine says:

    Ik weet niet of je ook ambities hebt om in de USA te gaan rondtrekken op de brommer? Maar dat gaat natuurlijk niet meer lukken met een paspoort vol visa van schurkenstaten en foto’s op het internet met kalashnikovs.

    Ouwe Taliban strijdert. 😉

  11. Laurens says:

    Hey man, wazige politie post met al die auto’s zo her en der verspreid zo lijkt.
    Mooie gun foto, nog mee geschoten of wat? haha
    Irritant of niet die politie escortes het verbaast me wel dat ze het in principe wel goed hebben geregeld dat mensen niet zomaar los kunnen rondrijden en in gevaar komen, kan wel gebeuren denk ik maar wel fijn dat het gebeurt.

    Heel veel plezier in Pakistan ik wacht weer met smart op je volgende log 😛

    Succes man!
    Gr Lau

  12. Jeroen says:

    Ziet er naar uit dat het allemaal wat linker wordt daar! Snap de escort je gaat irriteren maar je bent ze (denk ik) liever rijk dan kwijt. Jammer dat de AK-47 niet mocht mee nemen, geeft je net die paar seconden om te onstnappen;-). Veel succes met het vervolg van je reis!

    Gr,

    Jeroen

  13. Paxlie says:

    @BlueFazerin, die red zichzelf wel. Daar heeft ie geen bewaking voor nodig. Met zijn charme en geluk komt ie overal wel uit 😀

    Daarom zou ik hem dus nooit bewaking meegeven.

  14. Willy says:

    Hoi Henri,

    ik vind je verhalen om te smullen, ik rij stiekum mee bij je achterop. Ik vindt je super eigen”wijs” en een wereld optimist. Ik heb Christel al voorgesteld om je verhalen life te komen vertellen op het fort. Ik vindt je schrijfstijl geweldig en geniet. Ik ben trots op je, maar wees op je hoede. Kom alsjeblieft heel terug, want je maakt vast veel meer mee als dat je kunt vertellen in je blog (raar woord eigenlijk). Hé gozer hou je taai en veel plezier in je avontuur. Ik kijk uit naar je volgend verhaal.

    groet
    Willy

  15. Hendri says:

    Mijn reactie op jullie reacties:
    @Paxlie: ik mij ook niet, toch heb ik het gekregen
    @Arne: bied jij mij nu geld aan? ik heb een paypal account, direct overmaken mag ook!
    @roald: ik had het ook ‘Zuigende escorte’s en tweedehands rotzooi’ kunnen noemen 😛
    @sweder: hij was idd vrij mislukt, hij kon ook niet echt praten en werd de hele tijd door de anderen opgetild en op schouders gezet
    @bart: ik doe veel van het onderhoud zelf, soms stop ik ff bij een garage.
    @edwin: thnx man 🙂
    @bluefazerin: inderdaad erg fijn dat dit allemaal goed geregeld is!
    @willy: ik ga mij vandaag nog scheren 😛
    @jw: zo moeilijk is het eerlijk gezegd niet, just do it 🙂 over Floortje Dessink en een punt zuigen….. wat een open deur….. ik ga er niet op in 😛
    @antoine: mocht ik die kant opgaan dan regel ik eerst een nieuw blanco paspoort 🙂
    @Laurens: ze zijn doodsbang dat ze weer een toerist ‘kwijtraken’
    @jeroen: helaas, ik mocht het ding niet meenemen, was vast heel erg handig geweest tijdens het onderhandelen bij de hotels 😉
    @willy: donkere bunkers, koud bier en een geboeid publiek, lijkt mij leuk!

Your Reply